ویندوز 8: کار با برنامه مدیریت وظایف ویندوز Task Manager

ویندوز 8: کار با برنامه مدیریت وظایف ویندوز Task Manager
  • 1391/7/30
  • سعيد
  • 1

برنامه مدیریت وظایف Task Manager در ویندوز 8 به طور کامل از نو طراحی شده است. ویژگی و قابلیت های جدید به برنامه اضافه شده است. در این مقاله به بررسی قابلیت ها و راه استفاده از این ویژگی ها  و همچنین چند ترفند را در Task Manage Windows 8 بررسی می کنیم.

روش باز کردن برنامه Opening Task Manager in Windows 8

چند راه بسیار آسان برای دسترسی به برنامه مدیریت وظایف Task Manager وجود دارد که یادگیری آنها می تواند برای دسترسی سریع برنامه مفید باشد.

1. اگر عاشق استفاده از کلید های میانبر هستید می توانید از CTRL + SHIFT + ESC برای باز کردن Task Manager استفاده کنید.

2.شما می توانید به صفحه شروع Start Screen بروید و بعد از کلیک روی All apps به Task Manager دسترسی داشته باشید.

task-manager-start-screen

3. می توانید بر روی نوار وظیفه Taskbar راست کلیک کنید و Task Manager را انتخاب کنید.

task-manager-taskbar

4. کلید ویندوز را برای نمایش Start Screen فشار بدهید و سپس در کادر جستجو Task Manager را تایپ نمایید. بلافاصله نتایج برای شما نمایش میابد.

task-manager-search

5. کلید میانبر Windows key + R را فشار دهید تا پنجره run نمایش بیابد.سپس در کادر taskmgr.exe را تایپ کنید.

task-manager-run

6.کلید های  CTRL + ALT + DELETE را فشار دهید و سپس گزینه Task Manager را انتخاب کنید.

task-manager-lock-screen

این شش راه دستیابی به برنامه مدیریت وظایف ویندوز Task Manager در ویندوز بود.من مطمین هستم شما با اجرای یکی از آنها به برنامه دسترسی پیدا می کنید.

 اضافه کردن ستون نمایش اطلاعات Add Extra Columns

اگر بخواهید اطلاعات اضافی درباره برنامه های در حال اجرا داشته باشید این کار با اضافه کردن ستون های نمایش جزییات امکان پذیر است.

برای مثال با راست کلیک در قسمت بالا (header) و انتخاب ستون PID (نمایش شناسه پردازش برنامه ها) آن را به قسمت نمایش اطلاعات اضافه کردم.

process-id

نمایش پردازنده ها See Logical Processors

امروزه بیشتر کاربران از چندین پردازنده (processor) بر روی سیستم خود استفاده می کنند. این باعث می شود تا هنگام باز کردن چندین برنامه کاربردی ,  هریک از آنها در پردازنده جداگانه ای مشغول بکار شوند و در نتیجه سرعت و کارایی سیستم بالا میرود. شما می توانید نحوه توزیع برنامه ها را در هر پردازنده را ببینید. برای این کار به زبانه Performance بروید و بر روی قسمت CPU کلیک کنید. سپس در سمت راست راست کلیک کنید و از Change graph to گزینه Logical processors را انتخاب کنید.

process-id

برنامه Task Manager به طور پیش فرض فقط پردازش های CPU را نمایش می دهد. حال با این ترفند شما فعالیت هر پردازنده را به طور جداگانه مشاهده می کنید. می توانید مطلب دیگر و کاملی در این رابطه در اینجا بخوانید.

logical-processors

تاثیر راه اندازی Startup Impact

Task Manager در ویندوز 8 دارای ویژگی جالبی با نام “impact” است که وضعیت تاثیر راه اندازی یک برنامه بر سیستم را نمایش می دهد. این ویژگی به شما نشان می دهد کدام برنامه به فرایند پردازش بیشتری نیاز دارد.

startup-impact

 سرعت به روز رسانی اطلاعات Update Speed

به طور پیش فرض وضعیت پردازش و کارکرد برنامه ها در 60 ثانیه گذشته نمایش میابد. اگر بخواهید میتوانید زمان ان را کاهش و یا افزایش بدهید. برای این کار به تب View و سپس Update Speed  بروید و از زیر منو یکی از گزینه های High, Normal , Low را انتخاب کنید.

update-speed

سریع ترین زمان بروز رسانی 30 ثانیه است. و طولانی ترین زمان 4 دقیقه است.اگر به اطلاعات لحظه احتیاج دارید آن را بر روی 30 قرار بدهید  اگر میخواهید بدانید در چند دقیقه قبل وضعیت سیستم چطور بوده است آن را بر روی 4 دقیقه تنظیم کنید.

 اطلاعات شبکه Network Stats

اگر رایانه شما در یک شبکه محلی و یا اینترنتی است. برای دیدن اطلاعات مربوط به شبکه خود بر رو قسمت نمودار راست کلیک کنید و گزینه  View network details  را انتخاب کنید.

ethernet

در اینجا می توانید اطلاعات دقیقی در مورد شبکه خود از جمله سرعت اتصال، استفاده از شبکه، بایت فرستاده شده بایت دریافت کرده و چیزهای بیشتری را ببینید.

network-details

سیستم System UpTime

خوشبختانه می توانید آخرین زمان انجام عملیات بر روی درایو ها را کنترل و بررسی کنید. برای این کار از سربرگ Performance بر روی CPU کلیک کنید.سپس در هر درایو در قسمت پایین Up time می توانید آخرین زمان بروز رسانی را مشاهده کنید.

uptime

مشاهده جزیئات Summary View

یکی دیگر از ویژگی ها Task Manager نمایش یا عدم نمایش کامل جزیئات است. در زبانه performance با راست کلیک و انتخاب گزینه Summary view میتوانید آن را کنترل کنید.

task-manager-summary-view

در تصویر می بیند کادر جزیئات محدود و کوچکتر شده است.میتوانید آن را به هر نقطه از دسکتاپ انتقال بدهید و هر وقت بخواهید به آن دسترسی دارید.

summary-view

قطعا یکی از بهترین ویژگی های ویندوز 8 بروز رسانی برنامه مدیریت وظایف Task Manager است. اگر شما نیز ترفندی در رابطه با این برنامه دارید می توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. امیدوارم این مقاله باعث استفاده موثر تر از امکانات ویندوز 8 بشود.متشکرم.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام
    ممنون ,این آموزشهایی که در مورد ویندوز8 میگذارید بسیار عالی هست و توی هیچ وبلاگ دیگه ای نمونه اش رو ندیده ام.
    ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *